تهران ، ولیعصر
021-987654

تحقیقات پیشرو در شبیه‌سازی و تحریک عملکرد مغز

تحقیقات پیشرو در شبیه‌سازی و تحریک عملکرد مغز

 دستیابی به دانش عملکرد مغز به عنوان ناشناخته‌ترین حوزه‌ی علم در اولین اولویت‌های تحقیقاتی کل دنیا قرار دارد. مغز که پیچیده‌ترین اندام بدن انسان است، از بیش از90 میلیارد نورون تشکیل شده است و بالاترین سطح چالش را برای شبیه‌سازی عملکرد آن توسط کامپیوترها ایجاد می‌کند. هر نورون با هزاران نورون دیگر در ارتباط است و این حجم از اتصالات تاکنون توسط هیچ پردازنده‌ای قابل شبیه‌سازی و اجرا نبوده است.

براساس گفته‌ی Bergin اگر فرض کنیم یک نورون فقط اطلاعات مربوط به پتانسیل عمل خود را ذخیره کند؛ با در نظر گرفتن میانگین طول عمر 10ثانیه و فرکانس 10 هرتز، هر نورون باید بتواند 1010 بیت از اطلاعات را ذخیره کند! و شک بسیار بزرگی در این توانایی وجود دارد. سوالات دیگری وجود دارند که هنوز ذهن بشر برای پاسخ به آن عاجز است :

• آیا تمام عملکردهای مغزی محصول فعالیت نورون‌ها هستند؟
• چگونه رویا می‌بینیم؟
• چگونه مدارهای نورونی کار می‌کنند؟
• آیا خودآگاهی محصول فعالیت نورونی است؟
• چگونه قسمت‌های مختلف مغز با هم به صورت یکپارچه عمل می‌کنند؟
• حافظه‌های اپیزودیک بلندمدت چگونه تشکیل می‌شوند؟
• آیا ما دارای اختیار در تصمیم‌گیری هستیم؟
• تعریف دقیق هوش چیست؟
این امکان وجود دارد که بشریت در سال‌های آینده بتواند مدارکی را برای اثبات مکانیسم دقیق این مسائل بیابد اما تاکنون بشر برای این سوالات، پاسخ دقیق و واضحی را ارائه نداده است. پروژه‌های روز جهان در صدد ارتباط و کشف مغز هستند. البته ماهیت تبلیغاتی این پروژه‌ها گاها از دستاوردهای علمی آن‌ها بیشتر است. لذا هنوز مغز را می‌توان جعبه‌ی سیاه علم نامید. اگرچه تعداد بسیار زیادی دستگاهای نقشه‌برداری مغز و تحریکات مغزی دراختیار است. اما هیچ یک از آن‌ها مشخص کننده‌ی عملکرد پیچیده مغز نیستند. ParnianVC در سال 1۴0۲ با تشکیل یک هسته‌ی تحقیقاتی تحت نام AxoStim و با استفاده از فاند بین‌المللی که از شرکت Glory Majestic دریافت کرد، درصدد درک عملکردهای مغزی و حتی درمان برخی از بیماری‌های عصبی، از طریق تحریک الکترومغناطیسی است. این ابزار قدرتمند به ما امکان تحریک در ناحیه‌ای بسیار محدود (حتی به یک نورون) را می‌دهد و AxoStim سعی خواهد نمود تا پنجره ای رو به سوی بخش‌های عملکردی مغز ایجاد کند. در حال حاضر ترکیب اصلی تیم شامل متخصصین فوتونیک، نوروساینس، الکترونیک، مخابرات و میدان، ریاضیات، هوش مصنوعی، فیزیک و پزشکان مغز و اعصاب می‌باشد. همکاری و عقد قرارداد با دانشگاه علم و صنعت و استفاده از تیم مجرب این دانشگاه در زمینه‌ی طراحی و ساخت سامانه‌ی تحریک مغزی از دیگر افتخارات این پروژه است.
امید است با کمک این دستگاه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهبود بسیاری از بیماری‌های مغزی باشیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *